Als ouder te midden in de digitale wereld, kijk ik met een mix van professionaliteit en moederlijke zorg naar hoe technologie de schoolwereld van onze kinderen binnenkomt. AI is in ons vakgebied geen vreemde meer – het is eerder een dagelijkse realiteit geworden.
De technologische thuisbasis
In ons gezin is AI niet iets mystieks, maar een gereedschap dat we samen ontdekken. Mijn man en ik werken allebei in de digitale sector, dus we vinden dat technologie voor ons kind net zo gewoon zou moeten zijn als een keukenlade vol bestek.
Soms duiken we ook samen met de zoon in de wonderlijke wereld van AI. We laten hen zien hoe ze slim kunnen werken ermee, informatie kunnen vergelijken en kritisch kunnen denken. Het gaat dus zeker niet om de snelste oplossing, maar om het slimste proces.
Een werkstuk over de Middeleeuwen wordt geen simpele copy-paste-actie, maar een kritisch onderzoeksproces waarbij ze verschillende bronnen kunnen vergelijken. AI helpt daarbij, maar neemt het niet over en is al helemaal niet de enige bron van informatie.
Leren voor de toetsen wordt een pak eenvoudiger wanneer je via de leerstof uit de boeken meteen een oefenbundel kunt laten maken door een AI tool, zodat je kind kan testen of hij de leerstof goed beheerst.
Digitale balans
Natuurlijk zitten er haken en ogen aan maar in onze wereld is technologie geen bedreiging, wel een kans. We moeten kinderen uitleggen hoe AI werkt, wat de mogelijkheden maar ook de beperkingen zijn. Ze leren niet alleen informatie te verwerken, maar ook te evalueren. We moeten ze leren om dergelijke tools zinvol in te zetten maar ze ook bewust maken van de negatieve kanten van AI zoals het grote energieverbruik.
Wij willen niet dat ons kind blind vertrouwen op wat een AI zegt. Dus oefenen we samen: waar komt deze informatie vandaan? Wat zegt je eigen onderzoekende blik?
Het is een beetje zoals koken: je kunt wel een recept van internet halen, maar pas als je begrijpt waarom je bepaalde stappen doet, word je een échte kok. Zo werkt dat ook met digitale toepassingen en AI.
Onze conclusie als tech-ouders
AI is geen wondermiddel, maar ook geen boeman. Het is een gereedschap dat we met zijn allen moeten leren gebruiken. Met gezond verstand, professionaliteit en vooral veel nieuwsgierigheid navigeren we door deze nieuwe wereld.
We bereiden onze kinderen voor op banen die nu nog niet eens bestaan. En eerlijk? Dat maakt ons elke dag weer enthousiast. Want technologie draait niet om apparaten, maar om de mensen die ermee werken. En die mensen zijn onze kinderen.
Op zoek naar meer opvoedinspiratie, neem dan snel een kijkje in het rubriekje opvoeden.