In jouw hoofd zit een gouden idee. Je wilt dit natuurlijk op papier zetten. Waar het vroeger lastig was om je eigen boek te laten drukken en uit te brengen, gaat dat met de nieuwe druktechnieken een stuk gemakkelijker en kan je dit ook zonder uitgever gaan doen. Denk je eraan om – net zoals ik deed – je eigen boek te laten drukken? Ik adviseer je graag over de stappen die je moet doorlopen.
Je eigen boek: van idee tot ontwikkeling
Je hebt een boek geschreven. Een boek met ondernemerslessen, een kookboek vol met recepten waarvan je gaat watertanden, een fictieve roman of net zoals ik een kinderboek. Welke stappen doorloopt jouw boek voordat hij prijkt in je boekenkast?
Stap 1: Je boek laten drukken
Het digitale concept van je boek is klaar voor de persen van de drukkerij. Een uitgever vinden voor je boek is niet zo evident, ze zijn kieskeurig en er gaat vaak heel wat tijd over. Wanneer je een mooie creatie maakte, wil je vaak ook dat het snel gaat. Misschien wil je ook wel zelf alles in de hand hebben. Dan komt meteen de eerste vraag: Voor welke drukkerij kies je? Een kleine zoektocht online geeft je al snel honderden opties. Mijn advies: kies voor een drukkerij die met je meedenkt, flexibel is en online goede reviews heeft. Zo beveelt 98% Goud PrintCenter op de feedback company aan anderen aan.
Bekijk daarna ook de mogelijkheden op die website. De afwerking van je boek moet tenslotte goed zijn en net zoals je het zelf wil. Er zijn dan een paar afwegingen die je moet nemen:
- Kies je voor een soft- of hardcover boek?
- Hoeveel pagina’s heeft je boek? (een hardcover met luxueuze uitstraling kan je bij Goud Printcenter al laten drukken vanaf 40 pagina’s!)
- Welke afwerking- en papiersoort kies je?
- Hoe groot wordt de oplage? (heb je een kleine oplage, vanaf één boek? Kies dan voor Printing On Demand!)
Flink wat vragen waaraan je vooraf misschien niet direct aan hebt gedacht. Op de website van Goud Printcenter word je echter door het hele proces geleid. En heb je vragen? Dan staat de klantenservice voor je klaar.
Stap 2: De promotie van je boek
Het is natuurlijk belangrijk dat lezers je boek ook effectief gaan lezen, dat betekent promotie! Om goed te promoten moet je wel in gedachten houden voor wie je het hebt geschreven. Oftewel: je doelgroep. In de tweede stap van dit stappenplan ga ik daar dieper op in. Je hebt bijvoorbeeld een boek geschreven met ondernemerslessen of een kookboek. Je doelgroep is dan duidelijk: ondernemers en amateurkoks.
Alleen, soms is de lezer niet de communicatiedoelgroep. Schrijf je bijvoorbeeld schoolboeken, dan zijn niet de leerlingen maar het schoolbestuur jouw communicatiedoelgroep. Is je doelgroep helder dan wil je natuurlijk ook je boek promoten! Want zonder promotie zijn de verkoop nihil en heb je geen lezers. Hier een aantal tips hoe je je boek kunt promoten:
- Verspreid het onder je eigen (zakelijke) netwerk, dit kan makkelijk door bijvoorbeeld een persoonlijk mailtje te sturen.
- Maak je websitepagina’s vindbaar in zoekmachines door middel van SEO.
- Plaats Google of advertenties.
- Kom erachter op welke social media jouw doelgroep zich bevindt en start gericht met advertenties.
- Kies voor offline promotie via flyers of folders.
- Of geef je boek gratis weg om te reviewen aan andere bloggers bijvoorbeeld, als leadgenerator voor jouw belangrijkste dienst.
Stap 3: De distributie van je boek
Promotie geslaagd en de boeken vliegen over de (digitale) toonbank. Maar hoe ga je ervoor zorgen dat ze netjes bij de ontvanger worden geleverd? Je kunt ervoor kiezen om alle boeken te laten printen en de voorraad in eigen beheer te nemen, of dit uit te besteden aan een externe partij.
Goud PrintCenter kan je helpen met de verspreiding van de boeken. Zo druk je alleen wat de boeken die je nodig en blijf je niet met teveel voorraad. Ook scheelt dit je veel ruimte en je hebt geen risico op beschadiging. Kortom, je houdt meer tijd en geld over.
laat je boek drukken bij Goud printcenter
Geen zin om zelf te schrijven maar wel op zoek naar inspiratie over boeken? Lees dan zeker mijn boekreviews.
*Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking.